SILVIAN IOSIFESCU: În „Risipitorii" problematica etica se pune în conditiile noi, cu datele zilelor noastre.
Ca si în scrierile anterioare ale lui Marin Preda analiza si problemele morale nu sunt abstractizate, cadrul concret nu tinde sa se stearga. [...] Scrisul lui are interioritate si reflexi vitate izbitoare, dar nu devine abstract, faptele nu se petrec în vag social si problemele psihologice sau morale nu devin cazuistica. Personajele sunt înfatisate integral, dar romancierul lumineaza mai tare relatiile si problemele morale. E un anumit unghi, o modalitate de cercetare artistica si nu împutinare sau subiectivizare.
„Risipitorii" este o carte despre tinerii intelectuali si de spre caile lor în viata. Problemele etice de foarte larg interes pe care le ridica romanul — atitudinea fata de dragoste si priete nie — sunt localizate astfel la câtiva intelectuali tineri, cei mai multi fii de muncitori. [...]
Complexitatea provine si din tipul de personaj care do mina în carte. Marin Preda prefera personajele cu reactii lente si grave, cu inteligenta si psihologie scormonitoare, care nu se multumesc cu aparenta faptelor, care cauta mereu sa patrunda mai adânc spre sensul întâmplarilor si spre starile mai nepre cise ale vietii de constiinta. [...]
Pe alocuri predilectia lui Marin Preda în „Risipitorii" pen tru reactia lenta si complicata poate parea excesiva, mai ales când se refera la raporturile mai spontane ale dragostei.
Dar ea nu devine uniformizare, nu reduce personajele la aceleasi mecanisme, nici nu e cultivata fara semnificatie. Im presia de autenticitate se desprinde din detaliu si din ansamblu. Marin Preda e dusmanul artificiului si al rezolvarii superfi ciale. Se simte mereu ca fiecare observatie s-a copt îndelung în sensibilitatea si inteligenta scriitorului fie ca e vorba de ra porturile pasionale, fie de cele morale, ori de observatiile cu privire la calea de patrundere spre arta. [...]
„Risipitorii" de Marin Preda, în „Scânteia tineretului", anul XVIII (1962), Seria II, nr. 4201 (16 noiem brie), p. 5 |